محاسبه ی اسکچ ها در سالیدورک

 

از اسکچ ها می توانیم بعنوان حسابگرهای هندسی استفاده کنیم.  پارامترها، وقتی که ما بتوانیم رابطه ی بین شکل های هندسی را تعریف کنیم، بسیار قدرتمند هستند. در این آموزش، می خواهیم یک اسکچ ایجاد کنیم تا در اسباب بازی چیدن دایره ها روی میله(stacking toy)، رابطه ی پیچیده ی سایز و موقعیت را بین دایره ها، محاسبه کند:

 

1. یک پارت جدید که از واحد اینچ استفاده کند را باز کنید.

2. یک مثلث رسم کنید که بالای آن گرد باشد و وسط قاعده ی آن بر روی مبدا باشد؛ همان طور که در تصویر 6.31 نشان داده شده است. از دایمنشن ها استفاده نکنید؛ بلکه از رابطه های ترسیم و هندسه ی ترسیمی(construction geometry) استفاده کنید تا به شکل، امکان دهید تا به صورت متقارن(symmetrically) تغییر کند.

3. در سمت راست این هرم(مثلث) سه دایره رسم کنید. دایره ی پایینی باید نسبت به پایین، و سمتِ زاویه دارِ هرم مماس باشد. دایره های وسط و بالایی، باید به ترتیب با دایره ی پایینی و بخش زاویه دارِ هرم مماس باشند. تصویر 6.32 به طور کامل، این فرآیند را نشان می دهد.

(تصویر 6.31: ایجاد یک مثلث که بالای آن گِرد است و از دایمنشن ها استفاده نمی کند)

(تصویر 6.31: ایجاد یک مثلث که بالای آن گِرد است و از دایمنشن ها استفاده نمی کند)

 

(تصویر 6.32: اسکچ کشیدن دایره های اسباب بازی)

(تصویر 6.32: اسکچ کشیدن دایره های اسباب بازی)

4. برای هریک از دایره ها، یک دایمنشن قطری ایجاد کنید. و در بخش PropertyManager از هر دایمنشن، نام آن را به صورت ring1dia@Sketch1 و ring2dia@Sketch1 و همین طور الی آخر، تغییر دهید. این موضوع در تصویر 6.33 نشان داده شده است.

5. یک دایمنشن از مرکز دایره ی پایینی تا خط کمکی(construction line) ایجاد کنید، و آن را در سمت دور از خط کمکی قرار دهید. این کار باعث می شود تا یک دایمنشن قطری ایجاد شود.

6. درست مانند دایره ی پایینی، یک دایمنشن برای دایره ی وسطی ایجاد کنید؛ اما این دفعه مقدار دایمنشن را حدود 75 درصد از اولین قطر قرار دهید.

7. اسکچ مورد نظر را همان طور که در تصویر 6.34 نشان داده شده است کامل کنید و تمام دایمنشن ها و رابطه های ترسیم را مطابق با آن ایجاد کنید.

 (تصویر 6.33 : نام گذاری دایمنشن ها)

 (تصویر 6.33 : نام گذاری دایمنشن ها)

 (تصویر 6.34 : اسکچ کامل شده)

 (تصویر 6.34 : اسکچ کامل شده)

 8. در اسکچ تغییر ایجاد کنید تا ببینید که اجازه ی چه تغییراتی را می دهد و اجازه ی چه تغییراتی را نمی دهد. بر روی دایمنشن ها دابل-کلیک کنید و برای اینکه تغییرات به آرامی ایجاد شوند، از چرخِ وسطِ جعبه ی مکالمه ی Modify استفاده کنید. سعی کنید هر دایمنشن را تغییر دهید.


سخن پایانی فصل 6

رابطه های ترسیم را ویرایش کنید. اینکه به طور موثری از رابطه های ترسیم استفاده کنیم، یک مهارت اساسی است که برای موفقیت در کار با نرم افزار سالیدورک به آن نیاز داریم. شما دائماً از آنها استفاده خواهید کرد تا مطمئن شوید که مدل های شما برای تغییر، رفتار قابل پیش بینی دارند.


تمرین کنید: از فایل های دانلودی این فصل، یک پارت نمونه را باز کنید و flat tree را نمایش هدید و هریک از اسکچ ها را ویرایش کنید. مطمئن شوید که می دانید هر رابطه ی ترسیم چه کاری را انجام می دهد. یک پارت ساده را با استفاده از تصاویر دیجیتال، مهندسی معکوس کنید. حداقل از دو سمتِ یک شیء ساده که می توانید آن را با استفاده از فیچرهای ساده ی اکسترد مدل سازی کنید، عکس بگیرید و سعی کنید که این تصاویر مانند ویوهای نقشه کشی(drawing views) به نظر برسند. از تصاویر مذکور بعنوان تصاویر اسکچ(sketch pictures) استفاده کنید و اضلاع روی تصویر را با محورهای X و Y از اسکچ تراز(align) کنید. و سپس بر روی این تصاویر اسکچ بکشید.


تمرین کنید: تصاویر مذکور را در اسکچ ها وارد کنید. و از آنها بعنوان یک مرجع برای مدل سازی استفاده کنید. با استفاده از اسکچ های سه بعدی، یک نمایش وایرفریم(wireframe representation) از یک صندلی ایجاد کنید. اسکچ های سه بعدی به فراوانی در بسیاری از انواع طراحی ها مورد استفاده قرار می گیرند. اگر در ترسیم خط ها در فضای سه بعدی بیشتر تمرین کنید به شما کمک می کند تا در این ابزارها مهارت کسب کنید.


تمرین کنید: برای انجام این کار شروع کنید به ایجاد خطوط مرکزی(centerlines) از بخش های مربعی شکل یک صندلی ساده ی چوبی.

برای نظردهی، در سایت عضو شوید یا به آن وارد شوید!

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال