دستکاری کردن ویوها(View) در سالیدورک

یکی از مهمترین مهارت ها در نرم افزار سالیدورک، دستکاری ویوها(view) است. تصویر 5.1 نوار ابزار Heads-Up View را نشان می دهد؛ این نوار ابزار یک راه ساده برای دسترسی به اکثر ابزارهای شبیه سازی(visualization) سالیدورک را به ما نشان می دهد. ما از این نوار ابزار بسیار استفاده خواهیم کرد. ساده ترین راه برای چرخاندن پارت، این است که دکمه ی وسط ماوس(MMB) را فشار دهید و ماوس را حرکت دهید. اگر ماوس شما دکمه ی وسط(MMB) ندارد، می توانید از ابزار Rotate View در آدرس View ➢ Modify ➢ Rotate استفاده کنید. و یا اینکه می توانید آن را در منوی RMB (کلیک راستِ ماوس) مشاهده و انتخاب کنید. نوار ابزار Heads-Up View می تواند مانند دیگر نوارابزارها، از طریق جعبه ی مکالمه ی Tools ➢ Customize سفارشی سازی و یا غیرفعال شود.

(تصویر کمکی5.1 : با استفاده از نوار ابزار Heads-Up View می توانید به سادگی به ابزارهای شبیه سازی دسترسی یابید)

 (تصویر کمکی: با استفاده از نوار ابزار Heads-Up View می توانید به سادگی به ابزارهای شبیه سازی دسترسی یابید)

نکته: برخی از درایورهای ماوس، دکمه ی وسط را تغییر می دهند یا اینکه برای انجام کارهای دیگر، تنظیمات چرخ اسکرول را تغییر می دهند.


برای شبیه سازی، هیچ سخت افزاری بهتر از ماوس سه بعدی( spaceball 3D mouse) نیست. این ماوس به ما امکان می دهد تا با یک دست، چرخش انجام دهیم و با دست دیگر، (چیزها را) انتخاب کنیم. این ماوس، همچنین برای سفارشی سازی دکمه ها مفید است؛ بسته به مدلی از این ماوس که خریداری کرده اید، ممکن است این ماوس حتی از برخی دکمه های کیبورد مثل Alt، Esc و Ctrl بر روی خود، برخوردار باشد.


استفاده از کلیدهای جهت(Arrow Keys) در سالیدورک

ما می توانیم برای دستکاری کردن ویو(View) از کلیدهای جهت، در کیبورد استفاده کنیم. ما می توانیم کلید های Shift و Ctrl و Alt را به همراه جهت ها مورد استفاده قرار دهیم. کلید های جهت به ما امکان می دهند تا ویوهای زیر را بچرخانیم:

فشار دادن یک جهت: باعث می شود 15 درجه بچرخیم(برای سفارشی سازی این تنظیم به آدرس Tools ➢ Options ➢ View بروید).

فشار دادن شیفت+جهت: باعث می شود 90 درجه بچرخیم.

فشار دادن آلت+جهت: چرخیدن در یک صفحه، رو به روی صفحه ی نمایش.

فشار دادن Ctrl + جهت: حرکت کردن بر روی صفحه.


استفاده از دکمه ی وسط ماوس

اکثر ماوس هایی که امروزه به فروش می رسند، از دکمه ی وسط(MMB) برخوردار هستند؛ که معمولا به شکل یک چرخ اسکرول قابل کلیک است. MMB یا چرخ اسکرول، در دستکاری ویوها کاربردهای فراوانی دارد:

  1. فشار دادن دکمه ی وسط ماوس(MMB) به تنهایی: باعث چرخش می شود.
  2. کلیک کردن یا رفتن بر روی(hover) یک لبه، یا یک وجه یا یک راس و سپس درگ کردن دکمه ی وسط ماوس(MMB): باعث چرخش به دور آن می شود.
  3. Ctrl+MMB : باعث حرکت دادن می شود.
  4. Shift+MMB : باعث زوم کردن می شود.
  5. دابل کلیک کردن با MMB : باعث زوم به تناسب(Zoom to fit) می شود.
  6. اسکرول کردن با چرخ ماوس: باعث افزایش یا کاهش زوم می شود(برای معکوس کردن جهت تنظیم زوم، به آدرس Tools ➢ Options ➢ View بروید.
  7. Alt+MMB : چرخیدن در یک صفحه، صاف با صفحه نمایش.

 


وقتی که ما با استفاده از MMB ، ویو را می چرخانیم، آن ویو به سادگی می تواند به جایی برود که دیدن آن برای ما مشکل باشد. اما استفاده از گزینه ی Rotate About Scene Floor این کار را ساده تر می کند. تصویر 5.2 این گزینه را در داخل منوی راست-کلیک(RMB) نشان می دهد. ممکن است مستنداتی پیدا کنید که این را به صورت "قفل محور عمودی" تعریف کند، اما این طور نیست. اگر مدل روی یک میز گردان بود و دور می زد، قفل محور عمودی وجود داشت.

به نظر می رسد که گزینه ی Rotate About Scene Floor متوجه می شود که بالا(up) در چه جهتی قرار دارد و به ویو امکان نمی دهد تا به نحوی حرکت کند که مدل به راحتی وارونه شود. برای درک بهتر این موضوعات سعی کنید به طور عملی آنها را امتحان کنید. ممکن است موافق باشید که این روش، باید روش پیش‌فرض برای چرخش باشد.

(تصویر 5.2 : استفاده از گزینه ی Rotate About Scene Floor)

 (تصویر 5.2 : استفاده از گزینه ی Rotate About Scene Floor)

برای تغییر موقعیت یا جهت کف(floor)، به تب DisplayManager از ناحیه ی FeatureManager بروید(شماره 1 در تصویر زیر) و بر روی Scene راست-کلیک کنید و گزینه ی Edit Scene را انتخاب کنید. در پنل Floor، بر روی منوی کشویی که در زیر عبارت Align Floor With قرار دارد، کلیک کنید و صفحه ی(plane) مناسب یا Bottom View Plane را انتخاب کنید:

 

 

به عنوان یک هشدار،اگر شما از رنگ پس زمینه ی Plain Viewport Background color که در آدرس زیر قرار دارد استفاده کنید، ممکن است در دسترسی به Edit Scene در PropertyManager مانع ایجاد شود:

Tools ➢ Options ➢ Colors ➢ Background Appearance

این تنظیم، از گزینه های سیستم(System Options) برای مشخص کردن پس زمینه(background) برای هر سند، استفاده می کند. به جای اینه به هر سند امکان دهد تا پس زمینه ی خود را کنترل کند. برای دسترسی به تنظیمات Scene باید گزینه ی Use Document Scene را در آدرس بالا، انتخاب کنید.

 

 


استفاده از حرکات ماوس(Mouse Gestures) در سالیدورک

حرکات ماوس(Mouse gestures) روش هایی هستند که ما می توانیم آنها را سفارشی سازی کنیم تا کارها را با سرعت بیشتری انجام دهیم؛ به طور پیش فرض، حرکات ماوس، به منظور جهت ویوها مورد استفاده قرار می گیرند. تصویر 5.3 تنظیمات پیش فرض حرکات ماوس را نشان می دهد. برای استفاده از حرکات ماوس، زمان بسیار کمی لازم است. حرکات ماوس، وقتی بهتر می شود که فرمان هایی که نیاز داریم را از قبل انتخاب کرده باشیم؛ بنابراین ما می توانیم ویوی Top را با یک حرکت ساده فراخوانی کنیم؛ بدون اینکه بررسی کنیم و ببینیم که فرمان ها در چه مکانی قرار داده شده اند. به همین علت، ممکن است بهتر باشد که دایره ی حرکات ماوس را به جای 8 یا 12، به چهار فرمان محدود کنیم.

(تصویر 5.3 : راست کلیک کنید(RMB) و درگ کنید تا به فرمان های دایره ای دسترسی پیدا کنید)

(تصویر 5.3 : راست کلیک کنید(RMB) و درگ کنید تا به فرمان های دایره ای دسترسی پیدا کنید) برای سفارشی سازی نیم دایره های حرکات ماوس(mouse-gestures donut ) می توانید به آدرس زیر بروید:

Tools ➢ Customize ➢ Mouse Gestures

این بخش، بیشتر شبیه به سفارشی سازی کیبورد(کلید های میانبر) است؛ به طوری که ما می توانیم حرکات ماوس(mouse gesture) را روشن یا خاموش کنیم؛ یا نیم دایره ها را به دو یا چهار یا هشت یا 12 بخش تقسیم کنیم. و هر جهت از حرکت را برای یک فرمان تنظیم کنیم.


استفاده از نوار ابزار View

نوار ابزار View به طور کامل در تصویر 5.4 نشان داده شده است و حاوی ابزارهایی است که ما برای دستکاری ویوها در سالیدورک به آنها نیاز داریم. تمامی این ابزارها، به طور پیش فرض در نوار ابزار View وجود ندارند؛ اما من آنها را برای تصویر زیر، در کنار یکدیگر اضافه کرده ام. برای اینکه بتوانید نوار ابزار View را سفارشی سازی کنید، باید از منوها به آدرس Tools ➢ Customize بروید و تب Commands را انتخاب کنید. سپس بر روی نوار ابزار View کلیک کنید و یا اینکه آیتم ها را از جعبه ی مکالمه ی Customize در نوار ابزار View درگ کنید تا اضافه شوند. و یا اینکه آنها را از نوار ابزار View به ناحیه های گرافیکی خالی قرار دهید تا حذف شوند.

ما می توانیم از تمام این ابزارها در مدل های پارت و اسمبلی استفاده کنیم اما از تعداد کمی از آنها، می توانیم در نقشه ها(drawings) استفاده کنیم. نوار ابزاری که ابزارهایی را برای دسترسی مستقیم، به ویوهای استاندارد، در خود جای داده است،(مانند Front و Top و Normal To) ، نوار ابزار Standard Views نامیده می شود و بعدا در این فصل توضیح داده خواهد شد.

ابزار Add Walk-through در فصل 22 بیشتر توضیح داده خواهد شد. این توضیحات در مقالات "کار با Large Scale Design" در فصل 22 و "Animating with the MotionManager" درفصل 23 وجود دارند. این ابزار وسیله ای برای ایجاد یک انیمیشن برای طراحی در مقیاس بزرگ است.

گزینه ی Ambient Occlusion در این فصل توضیح داده شده است و به سادگی سایه های خود تشکیل شده(self-cast) را به یک مدل اضافه می کند تا واقعی تر به نظر برسند.

گزینه ی Take Snapshot ترکیبی از یک ویو که آن را نام گذاری کرده ایم و یک حالت نمایش(display state) است.

برای مشاهده ی گزینه ی Take Snapshot از منوی tools گزینه ی Customize را انتخاب کنید. سپس تب commans را انتخاب کنید و از لیست Categories گزینه ی View را انتخاب کنید. سپس در بخش Buttons در سمت راست، دوربین عکاسی که همان Take Snapshot است را به مکان دلخواه خود انتقال دهید:

 

به روشی دیگر، با رفتن به آدرس زیر می توانید به ابزار Take Snapshot در اسمبلی ها، دسترسی داشته باشید:

View > Lights and Cameras > Take Snapshot

این موضوع در تصویر زیر نشان داده شده است:

 

 

این گزینه به ما امکان می دهد تا به یک ویوی خاص از یک اسمبلی برگردیم، به طوری که وقتی اسنپ شات(snapshot) می گیریم، پارت ها یا مخفی هستند یا مانند وقتی نشان داده می شوند، که داریم این snapshot را می گیریم. ما در داخل snapshot باقی می مانیم، تا زمانی که بر روی خروج از آن کلیک کنیم؛ این بسیار شبیه به Isolate است.

شما می توانید اسنپ شات های ذخیره شده را در DisplayManager در تب Scene, Lights, And Cameras مشاهده کنید. گزینه ی Filter Modified Components هر پارتی که تغییر نکرده است را شفاف( transparent) می کند، به طوری که آنچه شما مات می بینید قسمت هایی هستند که تغییر کرده اند.

(تصویر 5.4 : ابزارهای نوار ابزار View )

(تصویر 5.4 : ابزارهای نوار ابزار View )

 


اضافه کردن Scrollbar ها و Splitter ها

یک گزینه برای اضافه کردن اسکرول بارها و مشاهده ی مقطع جدا کننده ها(view pane splitters) در پنجره ی گرافیکی وجود دارد. برای استفاده از آن، تمام سندهای سالیدورک را ببندید سپس به آدرس زیر بروید:

Tools > Options > System Options > Display

حالا در پایین این صفحه، گزینه ی Display scrollbars in graphics view را انتخاب کنید.

نکته: اگر حداقل یک سند سالیدورک باز باشد، گزینه ی بالا به صورت خاکستری نشان داده می شود؛ بنابراین برای تغییر دادن آن، باید تمام سندهای سالیدورک را ببندید.

وقتی به گونه ای زوم می کنید که پارت ها، اسمبلی ها و نقشه ها تا حدی از صفحه ی نمایش خارج می شوند، نوارهای اسکرول در سمت راست و پایین پنجره سالیدورک فعال می شوند؛ و به ما امکان می دهند تا به سمت بالا و پایین و چپ و راست برای حرکت دادن ویو اسکرول کنیم. نوارهای اسکرول(Scrollbars) و جدا کننده ها(splitters) به طور پیش فرض خاموش هستند.

تصویر 5.5 بخشی از گوشه ی پایین و سمت راست پنجره ی گرافیکی سالیدورک را نشان می دهد به طوری که می توانید در آن نوارهای اسکرول و اسپلیترها را مشاهده کنیم. به نشانگر ماوس در گوشه ی پایین و سمت راست ، روی یکی از جدا کننده ها توجه کنید. اگر ندانید جدا کننده ها شبیه به چه شکلی هستند، ممکن است به راحتی آنها را نادیده بگیرید.

(تصویر 5.5 : کنترل های جدا کننده و نوارهای اسکرول می توانند روشن یا خاموش شوند)

(تصویر 5.5 : کنترل های اسپلیتر و نوارهای اسکرول می توانند روشن یا خاموش شوند)

جدا کننده ها(splitters) به ما امکان می دهند تا پنجره ی گرافیکی را به چندین بخش تقسیم کنیم(جدا کنیم). ما به روش های زیر می توانیم این کار را انجام دهیم:

  1. دو بخش افقی
  2. دو بخش عمودی
  3. چهار بخش
  4. دو بخش افقی و دو بخش عمودی

در مجموع، در هر سند سالیدورک می توانیم حد اکثر چهار بخش داشته باشیم. نوارهای جداکننده در تقاطع نوارهای اسکرول، در گوشه ی پایین و سمت راستِ پنجره ی گرافیکی وجود دارند. البته ما همچنین می توانیم از این آیکون ها در جعبه ی View Orientation برای جدا کردن ویو به دو بخش عمودی یا دو بخش افقی یا چهار بخش، استفاده کنیم. پس از اینکه viewport جدا جدا شد، ما می توانیم با آیکون های نوار ابزار این جداکننده(split) را حذف کنیم؛ برای انجام این کار، می توانیم کادر جدا کننده را به سمت لبه ی پنجره ی نمایش ببریم و یا می توانیم بر روی کادر جدا کننده دابل کلیک کنیم. اگر ویو به چهار بخش تقسیم شوند، ما می توانیم بر روی نقطه ی تقاطع کادرهای افقی و عمودیِ بخش ها دابل-کلیک کنیم.

 


استفاده از ذره بین(Magnifying Glass) در سالیدورک

ما می توانیم با فشار دادن دکمه ی G ذره بین را فعال کنیم و برای بستن آن، می توانیم چیز دیگری را انتخاب کنیم و یا اینکه دکمه ی Esc را فشار دهیم.

برای تغییر دادن کلید میانبر ذره بین، به آدرس زیر بروید:

Tools ➢ Customize ➢ Keyboard

Magnifying Glass در مجموعه ی Other قرار دارد. از ذره بین انتظار می رود تا یک ناحیه ی کوچک از ویو را بزرگ نمایی کند؛ تا به ما امکان دهد تا بدون زوم کردن، انتخاب دقیق تری داشته باشیم. ناحیه ای که ذره بین بر روی آن قرار دارد،حرکت ماوس را دنبال می کند و ما می توانیم با اسکرول کردن توسط دکمه ی وسط ماوس(MMB) بزرگ نمایی یا کوچک نمایی کنیم. اگر دکمه ی Ctrl را فشار دهیم و همزمان دکمه ی وسط ماوس (MMB) را فشار دهیم، ذره بین نشانگر ماوس را دنبال می کند و قفل می شود.

در حالی که ذره بین فعال است، با فشار دادن دکمه ی Alt یک ویو یا نمای برش مقطعی(section view) موازی با ویوی فعلی ایجاد می شود و اگر دکمه ی Alt فشار داده شده باشد و چرخ ماوس را بچرخانیم، باعث می شود برش صفحه ی این مقطع کم یا زیاد شود.

تصویر 5.6 ، ذره بین را نشان می دهد که یک ویوی مقطعی را در درون یک پارت برش می دهد:

 

(تصویر 5.6 : استفاده از ذره بین با ویوی مقطعی یا section view )

(تصویر 5.6 : استفاده از ذره بین با ویوی مقطعی یا section view )

 


کلیک بر روی محورهای سه گانه(Triad Axes) در سالیدورک

به محورهای چند رنگ مختصات که در گوشه ی پایین و سمت چپ از پنجره ی گرافیکی سالیدورک قرار دارد، تثلیث یا Triad، گفته می شود. ما به طور کلی از تثلیث ها برای مشاهده ی اینکه ویو چگونه جهت دهی شده است استفاده می کنیم. همچنین از آن برای دریافت رفرنس جهت های X و Y و Z برای فیچرهایی که به آنها نیاز دارند استفاده می کنیم. برای اینکه بتوانید از محورهای سه گانه، برای کنترل جهت گیری ویو استفاده کنید، گام های زیر را دنبال کنید:

بر روی یک محور کلیک کنید: با این کار، ویو می چرخد تا این محور را به سمت خارج از صفحه(عمود بر نمایشگر یا برون سو) نمایش دهد. اگر برای بار دوم بر روی یک محور کلیک کنیم، این محور در جهت صفحه نمایش (به صورت درون سو) قرار می گیرد.

دکمه ی شیفت را نگه دارید و بر روی یک محور کلیک کنید: باعث می شود این ویو 90 درجه به دور آن محور بچرخد(با استفاده از قائده ی دست راست).

کلید Alt را فشار دهید و بر روی یک محور کلیک کنید: باعث می شود ویو به مقدار 15 درجه بچرخد(یا اینکه با زاویه ی پیش فرض ویو بچرخد).


وقتی که ما در یک ویوی نام گذاری شده باشیم، نام ویو در گوشه ی پایین و سمت چپ در زیر دستگاه مختصات(Triad) نشان داده می شود. این موضوع، شامل ویوهای نام گذاری شده ی استاندارد و ویوهای نام گذاری شده ی شخصی می شود. هر چیزی که

در جعبه ی View Orientation نشان داده شود(که با فشار دادن دکمه ی space نشان داده می شود)، یک نام را در گوشه ی مورد نظر نشان می دهد. تصویر 5.7 دستگاه مختصات(Triad) را به همراه ویوی نام گذاری شده در گوشه ی پایین و سمت چپ، نشان می دهد.

(تصویر 5.7 )

(تصویر 5.7 )

اگر کلید شیفت را پایین نگه داریم و بر روی یک محور از دستگاه مختصات(Triad) کلیک کنیم، ویو به مقدار 90 درجه از جهت اصلی خود، به دور آن محور می چرخد. اگر کلید Alt را نگه داریم و بر روی یک محور کلیک کنیم، ویو به دور محور کلیک شده می چرخد؛ با رفتن به آدرس Tools ➢ Options ➢ View می توانیم مقدار چرخش را مشخص کنیم؛ که به طور پیش فرض 15 درجه است. فشار دادن Ctrl همراه با هر یک از دکمه های ذکر شده، باعث می شود که ویو در جهت مخالف بچرخد(مثلا اول دکمه Alt سپس دکمه Ctrl). بنابراین اگر کلید شیفت را پایین نگه داریم و روی یک محور کلیک کنیم، باعث می شود ویو بر خلاف قانون دست راست به دور محور کلیک شده بچرخد. و اگر دکمه های Ctrl+Shift را فشار دهیم باعث می شود که ویو طبق قانون دست راست بچرخد.

برای نظردهی، در سایت عضو شوید یا به آن وارد شوید!

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره غیر فعال