بررسی انواع فیلت ها در سالیدورک

 

ابزار فیلت(fillet) در سالیدورک، بسیار قدرتمند است. فیچر فیلت، شامل انواع مختلفی از فیلت ها و ترکیب های آنها می باشد. فیلت های ساده که بر روی اضلاع مستقیم یا گِرد اعمال می شوند، به طور متفاوتی از فیلت ها با شعاع متغیر(variable-radius) به کار برده می شوند. فیلت های شعاع متغیر، به طور متفاوتی، از فیلت های Single hold-line یا Double hold-line یا setback به کار برده می شوند. پس از اینکه ما بر روی دکمه ی OK برای ایجاد یک فیلت با یک نوع خاص کلیک کنیم، دیگر نمی توانیم آن را به یک نوع دیگر تغییر دهیم. ما تنها قبل از اینکه فیچر فیلت، واقعاً ایجاد شود، می توانیم نوع فیلت را مشخص کنیم.

برای فیلت ها، گزینه های بسیار زیادی در دسترس است، اما اکثر آنها به ندرت مورد استفاده قرار می گیرند یا اصلا شناخته شده نیستند. در حقیقت، اکثر کاربران، خود را با دو فیلت constant-radius یا variable-radius محدود می کنند. در این بخش، به توضیح تمام انواع فیلت ها و تنظیمات آنها می پردازیم:

◆◆ Constant-size fillet
    ◆◆ Symmetric fillet
        ◆◆ Circular
        ◆◆ Conic rho
        ◆◆ Conic radius
        ◆◆ Curvature continuous
    ◆◆ Asymmetric fillet
        ◆◆ Elliptic
        ◆◆ Conic rho
        ◆◆ Curvature continuous
    ◆◆ Multiple-radius fillet
    ◆◆ Round corners
    ◆◆ Keep edge/Keep surface
    ◆◆ Keep feature
◆◆ Variable-size fillet
◆◆ Face fillet
    ◆◆ Curvature-continuous fillet
    ◆◆ Face fillet with Help Point
    ◆◆ Single hold-line fillet
    ◆◆ Double hold-line fillet
    ◆◆ Constant-width fillet
◆◆ Full round fillet
◆◆Setback fillet

◆◆ Setback fillet with variable radius


تصویر 7.15 بخش PropertyManager از Fillet را نشان می دهد. به یاد داشته باشید که سالیدورک، بین فیلت ها و شکل های گرد تمایز قائل نمی شود، و حتی اگر از یک فیچرِ فیلتِ یکسان بر روی دو ضلع استفاده کنیم، می توانند عملکردهای متناقضی داشته باشند.

 (تصویر 7:15 ، بخش PropertyManager از فیلت)

 


ایجاد یک فیلت با سایز ثابت(Constant-Size Fillet)

فیلت های سایز ثابت، متداول ترین نوع فیلت هایی هستند که اگر ما تنها یک ضلع یا فیچر یا وجه را انتخاب کنیم، ایجاد می شوند؛ بدون اینکه هیچ تنظیمی را تغییر دهند. وقتی که ما فیچرها یا وجوهی را انتخاب کنیم که فیلت های زیادی در خود دارند، چند دستورالعمل را در نظر بگیرید و توصیه های دیگری که بعداً دراین فصل می آید را انجام دهید.


انتخاب انتیتی ها برای فیلت کردن

ما می توانیم فیلت ها را با انتخاب اضلاع، وجوه، فیچرها و حلقه ها(loops) ایجاد کنیم. مستقیم ترین روش در ایجاد فیلت ها، انتخاب یک ضلع است؛ و کنترل آن، ساده تر است. تصویر 7.16 نشان می دهد که چگونه می توانیم به صورت هوشمندانه تری،  از هر یک از این روش ها برای ایجاد فیلت بر روی پارت ها استفاده کنیم.


نکته: برای فیلت کردن فیچرها، باید آنها را در داخل Feature Manager انتخاب کنید.   

 نوار ابزار Selection Filter، تنها اضلاع(edges) و وجوه را برای انتخاب فیلت ها، مورد فیلتر قرار می دهد. برای باز کردن Selection Filter، کلید F5 را فشار دهید. به دو طریق می توانیم حلقه ها(loops) را انتخاب کنیم:  اول، با راست-کلیک کردن بر روی یک ضلع و انتخاب گزینه ی Select Loop، دوم، با انتخاب یک وجه(face) و پایین نگه داشتن کلید Ctrl و انتخاب یک ضلع بر روی آن وجه. به شکل های زیر توجه کنید. روش دوم، به صورت زیر است:


نکته: یک راه دیگر برای انتخاب اضلاع(edges) در فرمان فیلت(Fillet) این است که از گزینه ی Select Through Faces ،که در پنل Fillet Options قرار دارد، استفاده کنیم.

این گزینه به ما امکان می دهد تا اضلاعی که توسط مدل مخفی هستند را انتخاب کنیم. این گزینه در پارت هایی که اضلاع مخفی(hidden edges) دارند مفید است. همچنین این گزینه در یک پارت که به خاطر استفاده از الگوها(patterns)، میله ها(تیغه)، منفذها(vents) یا فیلت های موجود، از اضلاع زیادی برخوردار است، مفید می باشد. ما می توانیم با رفتن به آدرس زیر، به طور سراسری یک تنظیم مشابه را به جای فیلت ها، برای فیچرها اعمال کنیم:

Tools ➢ Options ➢ Selection ➢ Allow Selection In HLR And Shaded Modes

در آدرس بالا، HLR مخفف عبارت Hidden Lines Removed به معنای خطوط مخفی که حذف شده اند، می باشد.

 

 (تصویر 7.16 : گزینه های انتخاب برای فیلت ها)

 

توضیح شماره های تصویر بالا:

شماره 1: انتخاب اضلاع تکی.

شماره 2: انتخاب فیلت های یک وجه و تمام اضلاع دور آن وجه.

شماره 3: انتخاب فیلت های یک فیچر و تمام اضلاعی که به این فیچر برخورد می کنند.

شماره 4: انتخاب یک حلقه(loop)، که تنها یک روش خلاصه برای انتخاب چندین ضلع است. 


 انتخاب وجوه و فیچرها وقتی مفید است که ما داریم فیلت هایی ایجاد می کنیم که می خواهیم  این شکل های انتخاب شده را در آن فیلت ها آپدیت کنیم. در تصویر 7.16 تیغه هایی(ribs) که با برجستگی دایره ای(circular boss) برخورد می کنند، نیز مورد فیلت قرار می گیرند. اگر تیغه(rib) وقتی که فیلت اعمال می شود وجود نداشته باشد، اما بعداً اضافه شود و مجدداً مرتب شود، به طوری که قبل از فیچرِ فیلت(Fillet) قرار گیرد، آنگاه تیغه نیز به طور اتوماتیک در انتخاب فیلت، در نظر گرفته می شود. اگر فیلت مورد نظر، از انتخاب اضلاع(edge selection) استفاده کرده باشد، این آپدیت به صورت اتوماتیک اتفاق نخواهد افتاد.

برای نظردهی، در سایت عضو شوید یا به آن وارد شوید!

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال