اِعمال تکنیک های تجسم در سالیدورک

وقتی که داریم با نرم افزار سالیدورک کار می کنیم، تجسم(Visualization) یک عامل کلیدی به شمار می رود.

خواه شما در حال ارائه ی یک طراحی(design) برای مشتری یا مدیر خود باشید، یا تنها یک طراحی را مورد بررسی قرار می دهید، دیدن مدل به طرق مختلف از اهمیت زیادی برخوردار است. این آموزش به ما کمک می کند تا از ابزارها و تکنیک های مختلف استفاده کنیم.

1. اگر پارت Chapter5Sample.sldprt قبلا باز نشده است، آن را در پوشه ی فایل های این فصل باز کنید و یا برای دانلود آن، اینجا کلیک کنید. اگر این فایل باز است و تغییراتی در آن ایجاد شده است، گزینه ی File ➢ Reload ➢ OK را انتخاب کنید.

2. سعی کنید از برخی کنترل ها، برای چرخاندن و زوم کردن روی پارت استفاده کنید. علاوه بر دکمه های نوار ابزار View، ما همچنین باید از Z و Shift+Z (به ترتیب برای Zoom Out و Zoom In) و کلیدهای فلش، و ترکیب های Ctrl+arrow و Shift+arrow و Alt+arrow استفاده کنیم.

3. از دکمه ی وسط ماوس(MMB) برای انتخاب یک ضلع مستقیم بر روی پارت استفاده کنید، و سپس آن ضلع را با دکمه ی وسط ماوس(MMB) درگ کنید. این کار باعث می شود که پارت مورد نظر پیرامون انتیتی انتخاب شده بچرخد. همچنین از این تکنیک، وقتی که داریم یک راس(vertex) و یک وجه مسطح(flat face) را انتخاب می کنیم، استفاده کنید.


نکته: تکنیک توضیح داده شده در گام شماره 3 تنها وقتی کار می کند که گزینه ی Rotate About Scene Floor غیرفعال باشد.


4. نام پارت را از بالای FeatureManager انتخاب کنید.

5. بر روی دکمه ی Edit Appearance در نوار ابزار Heads-Up View که در بالای پنجره ی گرافیکی قرار دارد کلیک کنید.

6. در پنل Favorite بر روی رنگی که می خواهید، کلیک کنید. خواهید دید که رنگ مدل تغییر می کند.

اگر در جعبه ی رنگ بالا، کلیک کنید و نشانگر ماوس را حرکت دهید، رنگ مدل نیز به تناسب تغییر می کند. ما همچنین می توانیم شکل های ظاهری(appearances) را از Task pane درگ کنیم. تصویر 5.38 رابط کاربری را برای هر دو روش، نشان می دهد.

7. اگر پنل Color گسترده نشده است، بر روی فلش های دوتایی در سمت راست کلیک کنید تا گسترده شود. از نقشه ی رنگ پیوسته، رنگ دلخواه خود را انتخاب کنید. دوباره کلیک کنید و نشانگر ماوس را درگ کنید تا مشاهده کنید که رنگ پارت، پیوسته تغییر می کند.

8. یک نمونه برداری(swatch) انجام دهید. در پنل Favorites دکمه ی Create New Swatch را انتخاب کنید و نام فایل رنگ نمونه برداری شده را BibleColors قرار دهید.

9. از نقشه ی پیوسته ی Color Properties یک رنگ را انتخاب کنید. خواهید دید که دکمه ی Add Current Color to Swatch فعال می شود. اگر بر روی این دکمه کلیک کنیم، رنگ فعلی به پالت نمونه برداری(swatch palette) اضافه می شود. ما می توانیم رنگ های مختلفی را به این پالت اضافه کنیم تا بعدا آنها را مورد استفاده قرار دهیم.

اضافه کردن رنگ


نکته: ما می توانیم بعداً دوباره، با انتخاب BibleColors از لیست کشویی در پنل Favorites به این رنگ ها دسترسی داشته باشیم. ما می توانیم این رنگ ها را با انتقال فایل BibleColors.slddclr از پوشه ی زیر، به دیگر رایانه ها یا نسخه های دیگر سالیدورک انتقال دهیم:

<SolidWorks installation directory>\lang\<english or your installed language>

 


10. در پنل Appearance، لغزنده ی Transparency را به سمت راست حرکت دهید و مشاهده خواهید کرد که پارت مورد نظر شفاف(transparent) می شود.

(تصویر 5.38)

(تصویر 5.38)

11. برای جلوگیری از بسته شدن پنجره ی Appearance پس از هر تغییر، بر روی دکمه ی پین فشاری(pushpin) در بالای این پنجره کلیک کنید.

12. بر روی آیکون سبز رنگ چک مارک، کلیک کنید تا تغییرات را بپذیرید. توجه کنید که اگر دکمه ی پین فشاری انتخاب شده باشد، این پنجره سر جای خود باقی خواهد ماند.

13. همان طور که در تصویر 5.39 نشان داده شده است، در گوشه ی بالا و سمت چپ از پنجره ی گرافیکی، FeatureManager شناور را گسترش دهید تا تمام فیچرهای درون پارت نمایش یابند.

14. از FeatureManager، فیچر Extrude1 و Fillet7 و Fillet6 را انتخاب کنید(با نگه داشتن کلید Ctrl ) تا آنها در لیست Selection از Color FeatureManager نمایش یابند. دوباره بر روی Edit Appearance کلیک کنید.  از پالت نمونه ی BibleColors ، یک رنگ که قبلا ایجاد کرده اید را انتخاب کنید.

15. بر روی آیکون چک مارک کلیک کنید تا تغییرات را بپذیرید و لیست Selection را پاک کنید.

16. وجه درونی حفره ی استوانه ای بزرگ را در پارت انتخاب کنید و یک رنگ جداگانه را به این وجه انتساب دهید.

(تصویر 5.39: FeatureManager شناور)

 (تصویر 5.39: FeatureManager شناور)

17. بر روی آیکون چک مارک کلیک کنید تا تغییرات پذیرفته شود و بر روی آیکون X قرمز رنگ کلیک کنید تا از فرمان مورد نظر خارج شویم.

18. FeatureManager را کمی بزرگ تر کنید؛ سپس با کلیک بر روی علامت جهت در بالای FeatureManager، بخش Display pane را گسترده کنید. در این بخش، برای سرتاسر پارت، رنگ ها و شفایت ها(transparency) قابل مشاهده است و نمادهای رنگی برای سه فیچر مشاهده می شود. هیچ نشانه ای از رنگی که بر روی وجه مورد نظر اعمال کردیم وجود ندارد.

19. رنگ ها را حذف کنید. دوباره پنجره ی Appearances را باز کنید و سه وجه قبلی را دوباره انتخاب کنید و در زیر لیست Selection بر روی دکمه ی Remove Color کلیک کنید(Extrude1 و Fillet7 و Fillet6). همین کار را برای وجه رنگی شده ی حفره ی استوانه ای نیز انجام دهید. شفافیت(transparency) پارت را به کاملا تیره(fully opaque) برگردانید.

20. بر روی آیکون چک مارک کلیک کنید تا تغییرات را بپذیرید.

21. شیوه ی نمایش اضلاع را به حالت Shaded ببرید(حالتی که اضلاع نمایش نمی یابند). سپس به حالت Wireframe بروید. در نهایت حالت نمایش را به Shaded With Edges (حالت اولیه) برگردانید.

22. در نوار ابزار Heads-Up View از منوی کشویی Display Style استفاده کنید تا بتوانید گزینه های مختلف برای نمایش اضلاع را مشاهده کنید.


نکته: استفاده از Tangent Edges، مانند تنظیم Phantom، یک راه سریع و آسان برای مشخص کردن اینکه آیا انتقال بین وجوه در یک مدل، مماس است یا نه، می باشد. این ابزار به ما کمک نمی کند تا بین پیوستگی و مماس بودن انحنا تمایز قائل شویم؛ برای انجام این کار، باید از نوارهای راه راه(Zebra Stripes) استفاده کنیم.


23. حالت نمایش را به Shaded برگردانید.

24. اگر رایانه ی شما دارای قابلیت RealView نیست، این گام را نادیده بگیرید. برای فعال کردن RealView می توانید به آدرس زیر بروید.  مطمئن شوید که دکمه ی RealView در نوار ابزار View فشرده شده باشد. در Task pane بر روی تب Appearances/Scenes در سمت راست از پنجره ی گرافیکی، کلیک کنید. به آدرس Appearances ➢ Metal ➢ Steel بروید. در بخش پایینی، اسکرول کنید تا شکل ظاهری Cast Carbon Steel را مشاهده کنید.

View > Display > RealView Graphics

25.پارت را وارونه کنید، و وجه پایینی را انتخاب کنید و شکل ظاهری گام بالایی را از Task pane درگ کنید و روی شکل، درآپ کنید(بیاندازید). با استفاده از نوار ابزار پاپ آپی که ظاهر می شود، شکل ظاهری(appearance) مورد نظر را به وجه پایینی اعمال کنید. بقیه ی پارت نباید سطح نیمه بازتابنده ی خود را از دست بدهند؛ همان طور که در تصویر 5.40 نشان داده شده است. بر روی آیکون چک مارک کلیک کنید تا تغییرات بپذیرید.

(تصویر 5.40 : اعمال یک شکل ظاهری یا appearance به یک وجه)

(تصویر 5.40 : اعمال یک شکل ظاهری یا appearance به یک وجه)

 26. بر روی دکمه ی Section View در نوار ابزار View کلیک کنید. همان طور که در تصویر 5.41 نشان داده شده است، فلش های وسط صفحه ی صفحه را  با استفاده از نشانگر ماوس، جلو یا عقب ببرید تا بخش(section) مورد نظر به صورت داینامیک از بین پارت حرکت داده شود. شما همچنین می توانید بخش(section) مورد نظر را در امتداد محورهای مختلف بچرخانید. کمی تمرین کنید تا با قابلیت های مختلف این ابزار آشنا شوید.

(تصویر 5.41 : اعمال یک ویوی مقطعی یا section view به یک مدل)

(تصویر 5.41 : اعمال یک ویوی مقطعی یا section view به یک مدل)

 27. چک باکسی که در کنار نام پنل Section 2 قرار دارد را انتخاب کنید و یک بخش(section) دیگر که بر بخش(section) اول، عمود باشد را ایجاد کنید.

 28. بر روی یکون چک مارک سبز رنگ کلیک کنید تا تغییرات را بپذیرید. توجه کنید که وقتی که در PropertyManager از ویوی مقطعی(Section View) قرار داریم، RealView شکل های RealView نمایش داده نمی شوند، اما پس از اینکه این جعبه ی مکالمه را می بندیم، RealView برگردانده می شود.


 سخن آخر!

تجسم(Visualization) یکی از مهمترین ابزارها در سالیدورک است. تجسم، یک عملکرد کلیدی در نرم افزار سالیدورک است. شما می توانید از این ابزار، بارها استفاده کنید. اگر ما داریم یک طراحی را به یک مشتری یا فروشنده نشان می دهیم، تجسم(Visualization) فی نفسه می تواند به ما کمک کند؛ یا اگر داریم از تکنیک های تجسم برای آنالیز یا ارزیابی مدل استفاده می کنیم، می تواند وسیله ای برای رسیدن به این هدف باشد. در هر دو روش، سالیدورک یک لیست حیرت انگیز از ابزارها را برای انجام این کارها به ما ارائه می دهد. این ابزارها، از تحلیلی(analytical) گرفته تا آرایشی(cosmetic) متفاوت هستند، و برخی از این ابزارها، کاربردهای فراوانی دارند.

 


 در این زمینه استاد شوید!

1. تمرین کنید تا از کیبورد و کنترل های نمایشی ماوس، که شامل جهت ها(arrows) و کلیدهای اصلاح کننده(modifier keys) می شود، استفاده کنید. با استفاده از Ctrl+spacebar به جعبه ی Orientation دسترسی پیدا کنید و با استفاده از هریک از این ابزارها ویو(view) را دستکاری کنید. برای آشنا شدن با نام تمام این ابزارها در نوار ابزار مورد نظر، می توانید ماوس را بر روی نوار ابزار Heads-Up View قرار دهید. سعی کنید تمام منوهای کشویی و شناور را مورد مشاهده قرار دهید.

2. از DisplayManager و Task pane برای دسترسی به تمام اطلاعات و ابزارها، برای اعمال شکل های ظاهری(appearances)  و ویژگی های بصری به مدل خود استفاده کنید. برای دسترسی سریع به شکل های ظاهری(appearances) اعمال شده به پارت خود، مطمئن شوید که از شناور DisplayPane در FeatureManger استفاده کنید.

3. خود را با تمام تنظیمات قرار گرفته در Tools ➢ Options ➢ Colors و Tools ➢ Options ➢ Display آشنا کنید. از تنظیمات تحت آدرس Tools ➢ Options ➢ Document Properties ➢ Model Display غافل نشوید. با پس زمینه و ویژگی های بصری که می خواهید مورد استفاده قرار دهید، تمپلیت(templates) ایجاد کنید.

برای نظردهی، در سایت عضو شوید یا به آن وارد شوید!

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال