کار با انتیتی های اسکچ در سالیدورک

 سالیدورک ابزارهای مختلفی به ما ارائه می دهد که به ما کمک می کند تا انتیتی های درون یک اسکچ را حرکت دهیم. در سالیدورک، توصیه می کنیم که هرچه می توانید اسکچ ها را ساده تر بکشید و به جای استفاده از الگوهای اسکچ(sketch patterns)،از الگوهای فیچر(feature patterns) استفاده کنید. در این بخش در مورد ابزارهای اصلی برای حرکت دادن و کپی کردن انتیتی های اسکچ صحبت می کنیم.


 حرکت دادن، چرخاندن، کپی کردن و مقیاس دهی انتیتی ها

 ابزار Move Entities: این ابزار به ما کمک می کند تا انتیتی های اسکچ انتخاب شده را یا با انتخاب نقاط From و To و یا با وارد کردن مختصات XY حرکت دهیم.  وقتی که گزینه ی  Keep Relations انتخاب نشده باشد، ابزار Move به طور اتوماتیک بخش هایی از اسکچ(sketch segments) که نقاط انتهایی(endpoints) آنها ادغام شده اند را جدا می کند(detaches). این موضوع در تصویر 6.8 نشان داده شده است. اگر گزینه ی Keep Relations انتخاب شده باشد، سالیدورک انتیتی ها را حرکت می دهد و سعی می کند تا رابطه های ترسیم و نقاط ادغام شده(merged points) را حفظ کند.

 تمام این ابزارها از یک آیکون دکمه ی پین فشاری(pushpin icon) در رابط خود برخوردار هستند. وقتی که دکمه ی پین فشاری، فشار داده شده باشد، شما می توانید از این ابزار به دفعات مختلف استفاده کنید. ابزارهایی که دکمه ی پین فشاری دارند،اگر این دکمه برای آنها فشار داده نشده باشد، پس از اینکه یک بار مورد استفاده قرار گیرند، غیرفعال می شوند.

 

(تصویر 6.8 : استفاده از ابزار Move در سالیدورک)

(تصویر 6.8 : استفاده از ابزار Move در سالیدورک)

 


ابزار  Rotate Entities: این ابزار، انتیتی های انتخاب شده در درون یک اسکچ را می چرخاند، به همان ترتیبی که ابزار Move Entities کار می کند. در این ابزار، ما می توانیم زاویه را درگ کنیم یا به طور دستی آن را وارد کنیم. همان طور که در نشانگر نشان داده شده در تصویر 6.9 مشاهده می کنید، آیکون چک مارک سبز رنگ در دکمه ی راست-کلیک(RMB) قرار دارد.

(استفاده از ابزار Rotate در سالیدورک)

(استفاده از ابزار Rotate در سالیدورک)

 


گزینه ی Keep Relations: این گزینه، در حقیقت رابطه های ترسیم را حفظ نمی کند بلکه رابطه های ترسیم افقی(Horizontal) و عمودی(Vertical) را در درون اسکچ حذف می کند؛ همان طور که در سمت چپ از تصویر 6.8 نشان داده شده است؛ اما این ابزار نقاط پایانی(endpoints) ادغام شده را همان طور که در تصویر 6.8 نشان داده شده است، حفظ می کند.


 ابزار Copy Entities: این ابزار دقیقا مشابه با ابزار Move Entities عمل می کند به جز اینکه این ابزار، به جای حرکت دادن، انتیتی را کپی می کند. ابزار Copy Entities به ما امکان می دهد تا انتیتی های اسکچ را کپی کنیم؛ یا با انتخاب نقاط From و To یا مختصات XY برای قرار دادن کپی. سالیدورک انتیتی ها را کپی می کند و سعی می کند تا رابطه های ترسیم و نقاط ادغام شده را حفظ کند.


ابزار Scale Entities : این ابزار یکی از آن عملکردهایی است که احتمالا تنها مانده است؛ دلیلش این است که نتایج آن نامنظم و غیر قابل پیش بینی است؛ به خصوص اگر بر روی اسکچ، دایمنشن وجود داشته باشد. این ابزار بر روی یک گروه از انتیتی های انتخاب شده کار می کند، به ویژه بر روی یک گروه از گزینش های جدا شده، که به دیگر انتیتی ها در اسکچ متصل نشده باشد. بخش PropertyManager برای ابزار Scale Entities در تصویر 6.10 نشان داده شده است.

(بخش PropertyManager از Scale)

(بخش PropertyManager از Scale)

 


 اصلاح یک اسکچ، در سالیدورک

ابزار Modify Sketch برای یک مدت طولانی، در سالیدورک در دسترس بوده است؛ اما توسط برخی از ابزارهای جدید مانند ابزار Move Entities سرکوب شده است.

اما این ابزار هنوز هم از برخی قابلیت های منحصر به فرد برخوردار است که توسط دیگر ابزارهای اسکچ، پوشش داده نمی شوند. ابزار Modify Sketch به جای کار بر روی گزینش هایی در داخل اسکچ، بر روی تمام اسکچ کار می کند. اگر رابطه های ترسیم اکسترنال بین انتیتی های اسکچ و چیزهای دیگر در بیرون از اسکچ وجود نداشته باشند، به خوبی کار می کند.

این ابزار همچنین می تواند بر روی یک اسکچ، بدون اینکه این اسکچ فعال باشد، کار کند. درحالیکه رابط های کاربری اکثر فیچرها و ابزارها در داخل PropertyManager قرار دارند، اما ابزار Modify Sketch هنوز از یک جعبه ی مکالمه استفاده می کند که در پنجره ی گرافیکی شناور می شود(این موضوع در تصویر 6.11 نشان داده شده است).

 (تصویر 6.11: جعبه ی مکالمه ی Modify Sketch) (تصویر 6.11: جعبه ی مکالمه ی Modify Sketch)

 جعبه ی مکالمه ی Modify Sketch به ما امکان می دهد تا کارهای زیر را انجام دهیم:


بخش Scale About: علمکرد مقیاس دهی(Scaling) در ابزار Modify Sketch به ما امکان می دهد تا برای مبدا پارت یا مبدا های قابل حرکت(movable origin) مقیاس(scale) ایجاد کنیم. مبدا قابل حرکت(movable origin)، به همراه یک نمادِ مبدأِ سیاه رنگ نشان داده می شود، که در انتهای محورهای آن(یعنی جایی که محورها یکدیگر را قعط می کنند) چند دستگیره وجود دارد. مبدا قابل حرکت می تواند حرکت کند و حتی به انتیتی هایی که داخلی هستند یا در اسکچ اکسترنال قرار دارند، بچسبد.


بخش Translate: این بخش که در ابزار Modify Sketch  قرار دارد، به ما امکان می دهد تا با کلیک و درگ کردن، تمام اسکچ را حرکت دهیم یا یک نقطه را انتخاب کنیم و آن را به مختصات خاصی که وارد می کنیم، انتقال دهیم.

 اگر اسکچ مورد نظر به داخل یک انتیتی اکسترنال درگ شود و یک رابطه ی ترسیم اتوماتیک دریافت کند آنگاه ممکن است یک پیغام ظاهر شود که می گوید: اکنون شما می توانید از Modify Sketch تنها برای چرخاندن اسکچ استفاده کنید، زیرا یک رابطه ی ترسیم اکسترنال وجود دارد.


بخش Rotate : عملکرد Rotate از ابزار Modify Sketch به ما امکان می دهد تا مبدا قابل حرکت را بچرخانیم. ما می توانیم یا با وارد کردن یک زاویه ی چرخش یا با درگ کردن با دکمه ی سمت راست ماوس، شکل را بچرخانیم. وقتی که ما نشانگر ماوس را بر روی دستگیره ها(نقطه ها)  در مبدا قابل حرکت قرار دهیم، نمادهای نشانگر ماوس تغییر می کنند تا کارایی دکمه ی سمت راست ماوس(RMB) مشخص شود. این نشانگرهای ماوس در تصویر 6.12 نشان داده شده اند. این نشانگرها، چرخش، بازتاب نسبت به X و Y یا هر دو را همزمان نشان می دهند.

(تصویر 6.12 : نشانگرهای ماوس ابزار Modify Sketch)

(تصویر 6.12 : نشانگرهای ماوس ابزار Modify Sketch)


نکته: در یک پارت، یک اسکچ ایجاد کنید و از مبدا یک مستطیل را رسم کنید. سپس به آدرس Tools > Sketch Tools > Modify بروید تا ابزار Modify Sketch فعال شود. سپس بر یک نقطه در اسکچ راست-کلیک کنید و نگه دارید تا یک فلش زرد رنگ نشان داده شود، سپس در همین حال ماوس را حرکت دهید تا اسکچ همراه با آن بچرخد.

 


کپی و الصاق(paste) کردن انتیتی های اسکچ

احتمالا ساده ترین راه برای کپی کردن انتیتی ها در یک اسکچ این است که انتیتی های مورد نظر را انتخاب کنیم و از دستورات Ctrl+C و Ctrl+V یا دیگر روش ها استفاده کنیم(روش دیگر مانند منوی دکمه ی RMB یا منوی Edit یا درگ+Ctrl). کپی کردن با استفاده از درگ کردن جعبه ای(box dragging)، کمند(lasso)، یا انتخاب کانتور(contour selection) نیز روش های مفیدی هستند.

علاوه بر کپی کردن انتیتی های انتخاب شده در داخل یک اسکچ فعال(active sketch)، ما همچنین می توانیم یک اسکچ را از FeatureManager انتخاب کنیم و آنگاه آن را در یک صفحه ی(plane) انتخاب شده، یا یک وجه مسطح کپی و پیست(paste) کنیم(در صورتی که در داخل یک اسکچ برای شروع کار قرار ندارید).  این کار باعث می شود یک اسکچ جدید در FeatureManager ایجاد شود که ربطی به اسکچ اصلی ندارد، اما دایمنشن ها و رابطه های ترسیم را حفظ می کند(رابطه های ترسیم اکسترنال به همراه اسکچ کپی نمی شوند).  این کار به خصوص وقتی مفید است که بخواهیم برخی از انواع loft ها را ایجاد کنیم که از چندین پروفیل(سطح مقطع) استفاده می کنند.

 کپی و الصاق کردن، یک روش سریع و موثر در قرار دادن اسکچ ها در صفحات است. یک اسکچ کپی شده، مشابه با یک اسکچ مشتق شده است(که بعدا توضیح آن را در این فصل خواهیم داد)، به جز اینکه در یک اسکچ کپی شده، هیچ پیوند(link) یا رابطه ی ترسیم داخلی وجود ندارد؛ و در یک اسکچ مشتق شده، اسکچ های جدید و قدیمی با ایجاد تغییر در اسکچ اصلی، یکسان باقی می مانند. و تغییر نمی کنند.


درگ کردن انتیتی ها در سالیدورک

اگر یک مجموعه ی انتخاب شده از انتیتی های اسکچ، رابطه های ترسیم اکسترنال نداشته باشند، ما می توانیم آن را به صورت یک گروه انتخاب کنیم و بدون ایجاد خرابی،  یا تغییر اندازه در اسکچ مورد نظر، حرکت(move) دهیم. برای اینکه در این تکنیک، بهترین نتیجه حاصل شود، از درگ کردن نقاط انتهایی(endpoints) اجتناب کنید؛ و خطوط واقعی را درگ کنید.


 ایجاد یک اسکچ مشتق شده در سالیدورک

یک اسکچ مشتق شده، یک کپی است که به صورت پارامتریک پیوند خورده است. والد اصلی و اسکچ های مشتق شده، نیازی به داشتن هیچ رابطه ی ترسیم هندسی در یک اسکچ دیگر ندارند اما وقتی که اسکچ والد تغییر کند، اسکچِ کپیِ مشتق شده ی وابسته، آپدیت می شود تا در حالت سینک(sync) باقی بماند.

برای ایجاد یک اسکچ مشتق شده، ما می توانیم یک صفحه(plane) یا وجه مسطح(planar face) را انتخاب کنیم و کلید Ctrl را پایین نگه داریم و اسکچی که می خواهیم کپی شود را انتخاب کنیم و سپس به آدرس Insert ➢ Derived Sketch برویم. وقتی که ما یک اسکچ مشتق شده ایجاد می کنیم؛ نمی توانیم شکل یا سایز آن را تغییر دهیم. این مانند یک شکل ثابت(fixed shape) عمل می کند که توسط والدش هدایت می شود.

اما، ما می توانیم موقعیت(position) و جهت(orientation) اسکچ مشتق شده را تغییر دهیم. تصویر 6.13 یک اسکچ مشتق شده و والد آن را نشان می دهد. ابزار Modify Sketch یک ابزار عالی برای دستکاری اسکچ های مشتق شده است که ربطی به چیزهای بیرون از اسکچ ندارد. 

(تصویر 6.13 : یک اسکچ مشتق شده یا derived و والد آن)

(تصویر 6.13 : یک اسکچ مشتق شده یا derived و والد آن)

نوشتن دیدگاه

لطفا نظرات خود را بیان کنید. به سوالات در سریع ترین زمان پاسخ داده خواهد شد.اما به نکات زیر توجه کنید:
1. سعی کنید نظرات شما مرتبط با مقاله ی مورد نظر باشد، در غیر این صورت پاسخ داده نخواهد شد.
2. سوالات خود را به صورت کوتاه بیان کنید و از پرسیدن چند سوال به طور همزمان خودداری کنید.
3. سوال خود را به طور واضح بیان کنید و از کلمات مبهم استفاده نکنید.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال